Criza a lovit din plin reţelele mici de retail GSM, care au fost nevoite să îşi asume o parte din pierderile generate de clienţii care nu şi-au mai plătit facturile la abonamentele de telefonie mobilă, spune Mihai Cepeha, CEO al retailerului ProGsm.
Creşterea abruptă a numărului de facturi neplătite pentru abonamentele de telefonie mobilă, combinată cu o scădere a numărului de contracte noi şi a achiziţilor de mobile şi accesorii, a lovit anul trecut puternic reţelele mici de retail GSM, care au fost nevoite să-şi restructureze drastic activitatea pentru a nu ieşi de pe piaţă.
"Din martie 2009 targetul de vânzări a fost ratat în fiecare lună, abia în mai 2010 am reuşit să ne încadrăm în obiectivele propuse", rezumă Mihai Cepeha, directorul unei mici reţele de magazine din Moldova, problemele cu care s-a confruntat pe fondul recesiunii. Compania şi-a redus anul trecut la jumătate nivelul încasărilor, a trecut de la profit pe pierderi şi a renunţat la 10 din 24 de magazine.
Care a fost motivul acestei restructurări drastice? Şeful ProGsm, companie înfiinţată în 2001 care a renunţat în 2006 la parteneriatul cu Vodafone pentru Cosmote, spune că o mare parte dintre probleme au fost cauzate de numărul mare de clienţi care nu şi-au mai plătit facturile.
"Volumul pierderilor a fost mare în special din cauza neplăţii facturilor de către clienţi pentru abonamente. Pierderile sunt de patru ori mai mari decât câştigurile realizate la un abonament în cazul neplăţii facturii de către un client şi pentru că am avut şi luni cu peste 30% rată de dezactivare, automat această linie de business a devenit generatoare de pierderi nete." Anul trecut companiile de telefonie mobilă au fost lovite puternic de recesiune, încasările operatorilor scăzând cu 400 mil. euro, de la 2,8 mld. euro în 2008 la 2,4 mld. euro în 2009.
Reţelele mici de retail prime