Stephenie Meyer, Charlaine Harris, Lisa Jane Smith, Darren Shan, Academia Vampirilor, Jurnalele vampirilor, Buffy, Colecţionarul de istorie etc. Autori, titluri şi personaje care, acum, la începutul mileniului III, au alimentat o vampiromanie universală şi au dus la crearea unei straşnice industrii a cineficţiunilor sau poveştilor literare având ca laitmotiv imaginea morţilor vii, a nemorţilor, a strigoilor. O industrie care ar trebui să plătească copyright-uri fabuloase urmaşilor lui Vlad Ţepeş şi celor ai lui Bram Stoker, creatorul fascinantului brand Dracula.
Încercând să realizeze o patologie a acestei hemo-maladii (dar ferindu-se să înfigă vreun ţăruş în inima pacientului), Muzeul Naţional de Artă al României, Kunsthistorisches Museum Viena şi Schloss Ambras derulează (în spaţiul MNAR, în perioada 9 iulie - 10 octombrie 2010) expoziţia "Dracula - voievod şi vampir". Aşa cum declară organizatorii, "expoziţia a fost prezentată de Kunsthistorisches Museum din Viena în 2008 la Schloss Ambras din Innsbruck, cu ocazia aniversării a 111 ani de la publicarea romanului Dracula de Bram Stoker, cu scopul de a redeschide discuţia asupra personajului istoric Vlad Ţepeş/Dracula şi a vampirismului într-un context istoric şi documentar realist". La doi ani de la expoziţia deschisă la Ambras, cea de la Bucureşti include, alături de obiecte împrumutate de la muzee din Austria, Ungaria, Germania, Slovenia, şi piese din patrimoniul de la Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Naţional de Istorie a României, Muzeul Naţional Peleş, Muzeul Ţăranului Român şi Muzeul Cinegetic al Carpaţilor.
Nu dispunem de imagini ale precedentei expuneri, spre a face o comparaţie în privinţa organizării exponatelor, însă cea actuală merge drept în inima subiectului, este elocventă în demersul său istoric şi, mai presus de orice, izbuteşte să creeze atmosferă. Obiectele (tablouri, gr