Profesorul a realizat metodologia Concursului de fizică „Ştefan Procopiu“. De 12 ani colaborează cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti.
Concursul de fizică „Ştefan Procopiu“ a debutat în 1990, ca o olimpiadă şcolară. În 1994, în urma experienţei de la catedră, Iulian Leahu a schimbat modul de desfăşurare a competiţiei. „Lecţiile, observaţiile personale, analiza, toate au stat la baza realizării metodologiei. Ideea se leagă de orientarea activităţii didactice, învăţării, evaluarea rezultatelor şi a creativităţii în funcţie de aptitudinile copilului“, susţine profesorul.
Diplome în funcţie de calităţi
Concursul este împărţit în mai multe secţiuni: lucrări scrise, tehnici de laborator, grupuri de cooperare, mecatronică, referate ştiinţifice, fizică aplicată şi pe calculator şi compoziţii pe teme ştiinţifice.
„Îi scoţi din lecţie şi le dai să facă altceva, să-şi utilizeze creativitatea: filme de scurt metraj, reviste şcolare, povestiri, emisiuni radio şi tv pe anumite teme“, susţine profesorul. Diplomele se primesc în funcţie de anumite calităţi şi sunt asociate numelor unor personalităţi.
„Diploma Galilei se acordă pentru cei cu gândire experimentală, care tind să facă analize în urma unor experimente, diploma Arhimede pentru sensibilitate la probleme, perspicacitate, iar diploma Coandă pentru cei cu aptitudini tehnice“, exemplifică Iulian Leahu.
Subiectele pentru concurs sunt introduse printr-un verb. „Cele mai multe probleme au răspunsuri deschise. Profesorul anticipează parţial ce va răspunde participantul, nu total. Vrem să vedem ce se află şi dincolo de produs“, susţine Leahu.
Cercetător în ştiinţele educaţiei
Când sunt puşi să creeze, elevii surprind profesorii. „Sunt date probleme cu soluţie unică la care li se mai cere o rezolvare. Colegii mei sunt surprinşi