De ce este litoralul bulgăresc mai atractiv decât cel românesc? Unde am greşit noi, mai ales că atât România, cât şi Bulgaria au aproximativ aceeaşi climă şi acelaşi număr de kilometri de plajă?
FOTOREPORTAJ Cum a pierdut turismul românesc meciul cu Grecia: Mamaia s-a mutat la Marea Egee
Ziarul „Adevărul" a realizat o radiografie completă a turismului din cele două ţări. Primele hoteluri construite pe litoralul bulgăresc, în anii '70, au fost făcute după model românesc şi chiar cu specialişti de la noi. Diferenţa este dată de modalitatea prin care am înţeles să privatizăm aceste unităţi de cazare, în anii 1990.
Constanţa: Număr record de turişti pe litoral în weekend
Constanţa: Peştii înoată alături de turişti
La Eforie și Costinești, cea mai ieftină vacanță
Bulgarii şi-au vândut hotelurile tour-operatorilor germani care au venit mai întâi cu know-how-ul, iar mai apoi cu miile de turişti nemţi, în timp ce românii au dat hotelurile în locaţie de gestiune şefilor de sală şi directorilor de societăţi turistice pe sume infime şi pe baza unor licitaţii dubioase. Rezultatul este că în Bulgaria vin anual două milioane de turişti, din care străini sunt 70%, iar litoralul românesc este vizitat de doar 1,2 milioane de turişti din care doar 30.000 sunt străini.
DOSAR PARTEA 2
Mai există vreun colac de salvare?
DOSAR PARTEA 3
Bulgarii - all inclusive, românii - bonuri valorice
Până la Revoluţie, România şi Bulgaria practicau un turism profitabil şi erau relativ egale la acest capitol. La începutul anilor '90, România a ales să dea hotelurile de pe litoral foştilor angajaţi în sistem, în timp ce bulgarii au bătut palma cu investitori internaţionali de calibru precum TUI, Neckerman - Thomas Cook sau ITS.
Acum, după aproape 20 de ani, ambele ţări culeg roadele privatizărilor: Bulgaria bene