Anul 2010 nu va fi un an la fel de bun ca 2009 pentru producătorii de vin, în condiţiile în care producţia se va diminua comparativ cu 2009, iar consumatorii ar putea fi mai tentaţi ca în alţi ani să cumpere vin comercializat la marginea străzii. Producătorii care lucrează cu acte în regulă vor fi nevoiţi să facă promoţii de tipul "cumperi o sticlă, primeşti două" pentru a supravieţui.
În 2009, producţia de vin a fost de 6,3 milioane de hectolitri. Anul acesta, ca urmare a îngheţului timpuriu, a căderilor de grindină şi a inundaţiilor, producţia de vin s-ar putea diminua până la 5,5-6 milioane de hectolitri, potrivit estimărilor lui Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).
Deocamdată, suprafeţele cultivate cu viţă de vie nu au fost calamitate, în urma inundaţiilor. Dacă vremea va ţine cu viticultorii, anul 2010 ar putea fi unul bun, însă pentru aceasta este nevoie şi de temperaturi mai ridicate în lunile următoare.
Vinarii care vor creşte preţurile ca urmare a majorării TVA la 24% riscă să îşi piardă clienţii. Mulţi dintre ei s-ar putea reorienta către piaţa neagră, unde produsele comercializate nu sunt supuse unor controale privind calitatea.
"Nu încurajăm consumatorii să cumpere acest tip de vin. Cunoscătorii nu vor cumpăra vin de la marginea şanţului", ne-a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).
Cine nu face promoţii nu supravieţuieşte
Producătorii sunt pregătiţi să lanseze campanii promoţionale dacă vânzările vor scădea, ca urmare a aplicării măsurilor de austeritate, spune Răzvan Sârghiuţă, directorul comercial de la Cotnari. Producătorul nu va creşte preţurile în perioada următoare, mai ales că vânzările sunt pe "un plus modest faţă de 2009, dar important este că suntem pe plus".