AFP constată dezinteresul pentru reţeaua feroviară şi trage semnalul de alarmă la CFR
Căile Ferate Române sunt într-o stare catastrofală, la 20 de ani de la căderea comunismului, fiind victimele dezinteresului guvernanţilor din toate partidele, după ce odinioară România dispunea de cea mai extinsă reţea feroviară din Europa, potrivit specialiştilor din cadrul Oficiului de Statistică citaţi de AFP.
În timp ce UE se reorientează către reţeaua feroviară pentru a proteja mediul, România, membru al Uniunii din 2007, acţionează tocmai invers, comentează agenţia franceză. Pe baza datelor experţilor, AFP constată că între 1990, imediat după Revoluţia din decembrie 1989, când sistemul democratic a început să funcţioneze, înlocuindu-l pe cel totalitar, şi 2009, numărul celor care călătoresc cu trenul s-a micşorat de şase ori, ajungând de la 407,9 milioane la 70,3 milioane, iar această tendinţă de scădere continuă. "Traficul ar putea scădea cu 10% în 2010", a declarat pentru AFP directorul departamentului de călători al companiei feroviare naţionale CFR, Liviu Pescăraşu.
În schimb, numărul maşinilor s-a triplat în aceeaşi perioadă, trecând de la 1,3 milioane în 1990 la 4 milioane în prezent, românii îndreptându-se către un "lux" rar în perioada comunistă.
"Este aproape la fel ca în Franţa, unde s-a renunţat la tramvai în epoca maşinii... pentru a se reveni la acesta ulterior", a afirmat Ştefan Roşeanu, de la Asociaţia Industriilor Feroviare.
Dar cauza principală ce a provocat scăderea drastică a călătoriilor cu trenul este infrastructura feroviară dezastruoasă, care duce la prelungirea duratei călătoriilor, viteza comercială, de pildă, abia atingând 50 de kilometri pe oră. De pildă, între oraşele turistice Sibiu şi Braşov, legăturile directe sunt întrerupte de mai multe luni din cauza unui pod a