Anul 2010 a început cu scăderi pe linie în comerţul cu bunuri de larg consum: magazinele tradiţionale, precum buticurile, chioşcurile şi minimarketurile, au pierdut în primele patru luni aproape 15% din vânzările realizate în aceeaşi perioadă din 2009, în timp ce lanţurile de magazine au avut scăderi ale rulajelor pe metru pătrat de 7,6%, arată un studiu al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova.
Piaţa de profil continuă să se contracte în acest an, însă cu un ritm mai aceelerat: dacă în 2009 declinul volumelor de vânzări era de 11% faţă de 2008, în primele patru luni din 2010 ritmul de scădere a ajuns la 16,5%.
Cele mai mari segmente de piaţă - ţigările, carnea procesată şi sucurile carbonatate - sunt încă pe un trend descendent, cea mai abruptă scădere fiind înregistrată la nivelul vânzărilor de produse din tutun (-30% în volum) al căror preţ a fost majorat cu circa 50% în ultimul an pentru a fi acoperită creşterea accizelor.
Studiul MEMRB a luat în calcul 61 de categorii de produse de larg consum (FMCG) şi surprinde dinamica vânzărilor în canalul off-premise, fiind incluse magazinele tradiţionale, hipermarketurile, supermarketurile, magazinele cu cosmetice şi cele cu chimicale, precum şi farmaciile.
"Noi am spus încă de la începutul anului că în 2010 se vor accentua scăderile de vânzări pe piaţa alimentară. Din datele pe care le deţin, eu estimez scăderea pieţei alimentare la 18% în volum în primele patru luni ale anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Nu văd un declin al consumului per ansamblu, ci al consumului fiscalizat, iar acest lucru se întâmplă încă din primul semestru al anului trecut, când devalorizarea leului a generat creşterea pieţei negre", a comentat Sorin Minea, preşedintele Romalimenta (Federaţia Patronală Română din Industria Alimentară).
Segmentul alimentar a avut un declin brusc