Sindromul vacanţei "acasă" afectează în primul rând agenţiile de turism, businessul lor fiind considerabil mai mic faţă de anii de boom economic, însă la fel de văduvite sunt şi conturile producătorilor de cosmetice de protecţie solară, care se aşteaptă la prima vară de scădere a vânzărilor.
"Vara aceasta voi fi acasă în Bucureşti. Este pentru prima oară când nu merg în concediu pentru că nu am bani (...) Înainte când plecam la mare, îmi luam şi creme de plajă. Dădeam în jur de 20-30 de lei", spuns Victor cu tânăr de 25 de ani din Bucureşti.
Pe piaţa produselor de protecţie solară, un business de 12 mil. euro anual, creşterile de 80% din anii premergători crizei sunt acum istorie, hipermarketurile vorbind în premieră de scăderi pe această categorie de produse, în timp ce producătorii se uită la vremea ploiosă şi la numărul de turişti de pe litoral, ceea ce nu îi face să fie optimişti.
Puţinele creşteri vin din lansări de noi produse
"Având în vedere sezonul extrem de ploios din acest an, combinat cu starea economică precară a României, estimăm o scădere sau în cel mai bun caz, o stagnare a pieţei în acest an faţă de anul anterior. O comparaţie reală a anului 2010 vs 2009 se poate face numai după 15 octombrie când vor fi cunoscute retururile din magazine. Până atunci, nu putem decât să speculăm, uitându-ne la starea vremii şi la numărul de turişti de pe litoral", spune Andreea Iarca, brand manager al Elmi Prodfarm.
La finalul iunii iunie, vânzările Elmiplant aveau un plus de 8% în volum şi 23% în valoare, comparativ cu perioada similară a anului trecut, însă potrivit reprezentanţilor companei creşterea a avut loc pe fondul lansării unei noi game de produse.
Şi în marile reţele de margazine, vâzările de cosmetice au intrat pe un trend de scădere, reprezentanţii retailerilor fiind de asemenea pesimişti în ceea ce priveşte e