Când spui real estate spui, în general, colaps. Există, totuşi, un business conex imobiliarelor care dă semne de revenire.
Înainte de criză, portalurile de anunţuri imobiliare - imopedia.ro, imobiliare.ro şi imobiliare.net sunt cele mai importante - deveniseră un business cel puţin la fel de „fierbinte" ca şi domeniul pe care îl promovau. În 2007, veniturile cumulate ale acestor trei site-uri depăşeau 1,2 milioane de euro. Pentru a avea un reper, în acelaşi an, această sumă reprezenta 10% din piaţa de publicitate online - grosso modo totalul veniturilor site-urilor din online-ul românesc. Uşor de bănuit că prăbuşirea imobiliarelor a lovit din plin şi site-urile cu anunţuri. De exemplu, numărul clienţilor imobiliare.ro a fost în 2009 cu 40% mai mic decât în anul anterior.
Un motiv de îngrijorare suficient de important pentru Răzvan Muntean, Adrian Erimescu şi Silvia Vîlceanu - managerii celor trei portaluri. Prima tentaţie pentru cei trei: resemnarea şi amânarea oricăror semne de revenire pentru perioada post-criză. Fiecare în parte a găsit însă o soluţie pentru oprirea scăderii şi relansarea creşterii. Aceasta în condiţiile în care piaţa imobiliară nu dă niciun semn de revenire în 2010, după o prăbuşire cu 50% în 2009. Ce au făcut, concret?
De la bun început, din anii 2000, când au apărut majoritatea portalurilor imobiliare, aceste companii web s-au bazat prea puţin pe publicitatea online, încasările venind din vânzarea de programe de gestiune a anunţurilor - din acest punct de vedere, ele au împrumutat modelul de business al unei companii software. Clienţii erau agenţiile imobiliare care cumpărau aceste programe sub formă de abonament - dezvoltate de portaluri - pentru a ţine o mai bună evidenţă a anunţurilor de vânzare-cumpărare. Iar softurile puteau fi folosite atât offline, doar pe calculatorul agenţiei, cât şi online, pe portaluri.
Acest