„Toate animalele sunt egale, însă unele sunt mai egale decât altele". Deviza lui George Orwell din „Ferma animalelor" a renăscut din acuarela şi creionul lui Walton Ford.
După renumita grădină zoologică de la Schönbrunn, care atrage (împreună cu palatul şi grădinile acestuia) aproape şase milioane de vizitatori în fiecare an, Viena tocmai şi-a inaugurat în luna iunie un nou „parc" cu fiare sălbatice. Mai bine spus... cu bestii. Muzeul Albertina, situat la doi paşi de Opera din Viena, găzduieşte până în octombrie 2010 expoziţia „Bestiarum" a artistului american Walton Ford, în vârstă de 50 de ani.
Aflate în primul lor tur prin Europa (prima oprire a fost Berlinul), cele 31 de tablouri în acuarelă, creion și cerneală pe hârtie se înscriu cu brio în categoria operelor de artă pe care fie le urăşti, fie le adori, dar în faţa cărora nu ai nicio şansă să rămâi indiferent.
Comparate adesea cu ilustraţiile englezeşti în stil colonial din secolul al XIX-lea, tablourile pline de culoare ale lui Ford compun o lume stranie, în care paginile atlasului zoologic capătă elemente suprarealiste şi nasc, împreună, o nouă formă de artă.
Una care are mai mult de-a face cu satira politică şi cu militanţii ecologişti decât cu atmosfera idilică a documentarelor de pe Animal Planet. Lumea lui Ford pare plină de culoare şi viaţă, dar la o privire mai atentă, se dovedeşte înspăimântătoare prin cruzime.
La fel ca personajele lui Orwell din „Ferma Animalelor", „bestiile" trăiesc drame, se zbat şi suferă. O gorilă se sinucide cu puşca vânătorului pe care tocmai l-a ucis; o zebră linge un fagure de miere, fără să observe ţeava unei puşti răsărind din tufiş; o raţă o îneacă pe o alta, pentru „supravieţuirea celui mai puternic"; un stol de porumbei călători încearcă să ţină în aer un trunchi de copac prăbuşit iar un struţ cu ciocul legat cu sfoară mărşăluieşte într-un