Indicele Baltic Dry, care măsoară transportul materiilor prime pe rutele maritime, a scăzut 35 de zile consecutiv, picajul fiind de aproape 60%
Colapsul comerţului internaţional anticipează o nouă recesiune globală
Motorul creşterii din ultimii ani reprezentat de China pare a da rateuri
Calmarea pieţelor financiare după turbulenţele violente din 2008 i-a făcut pe mulţi dintre analişti să creadă că economia mondială se va relansa într-un orizont de timp previzibil. Principalul semn de întrebare era însă ridicat de efectele pe care retragerea stimulilor guvernamentali îl vor avea asupra economiei reale şi în ce măsură sectorul privat va fi în măsură să compenseze acest proces în condiţiile în care statele au fost avertizate că trebuie să pună ordine în bugetele publice. Răspunsul nu pare a fi cel aşteptat, prima economie în care programele guvernamentale au fost sistate, cea chineză, încetinind accelerat în ultimele luni.
Scăderea comerţului global cu materiile prime pare a fi reflectarea acestei reduceri a cererii din partea Chinei, cel mai mare consumator la nivel mondial. De la finele lunii mai, indicele Baltic Dry, care măsoară costul transportului maritim pentru materiile prime principale, s-a prăbuşit cu aproape 60% în cea mai lungă secvenţă de scăderi, aceasta prelungindu-se timp de 35 de zile. În acest răstimp, Baltic Dry Index (BDI) a căzut de la 4.209 puncte, cât se consemna în data de 26 mai a.c., până la 1.700 puncte, vineri fiind prima zi în care acesta s-a apreciat cu 20 de puncte. Prăbuşirea indicelui a fost antrenată, în principal, de reducerea dramatică a cererii de minereu de fier şi de cărbune în condiţiile în care oţelăriile din China şi-au diminuat comenzile. Contractarea generală a comerţului cu materii prime s-ar putea traduce în lunile următoare printr-un declin al producţiei de bunuri de consum, cu efecte di