Fondurile de pensii facultative sunt afectate puternic de recesiune: companiile nu le mai oferă pensii angajaţilor, iar o parte din clienţii individuali au mari dificultăţi la plata contribuţiilor.
Circa 25% din clienţii persoane fizice ai fondului de pensii facultative Eureko Confort întârzie cu plata contribuţiilor, unii chiar şi trei luni, din cauza înrăutăţirii situaţiei economice, a declarat Besim Jawad, directorul general al Eureko Pensii.
"Portofoliul nostru este format în cea mai mare parte din clienţi de retail, deoarece am început să vindem anul trecut, când piaţa corporate era deja în declin. Clienţii corporate sunt stabili, dar pe retail circa 20-30% din clienţi au întrârzieri la plată", afirmă Jawad.
Fondul Eureko Confort avea la sfârşitul lunii iunie peste 3.100 de participanţi, în timp ce la nivelul întregii pieţe de pensii facultative (pilonul III) erau circa 202.000 de participanţi. În cazul în care un client nu îşi mai poate plăti contribuţiile lunare, banii lui rămân în fond, el neavând acces la sumele acumulate până la pensionare. Clientul poate relua economisirea atunci când situaţia sa financiară se îmbunătăţeşte.
Primele fonduri de pensii facultative au fost lansate în vara lui 2007, iar în prezent piaţa numără 13 fonduri. Iniţial, aceste pensii au fost gândite ca un produs pentru companii, care să le ofere pensii facultative angajaţilor ca beneficiu extrasalarial. De altfel, până la debutul crizei acest sistem chiar funcţiona.
"Acum piaţa corporate nu se mişcă deloc. Multinaţionalele care intenţionează să le ofere acest beneficiu angajaţilor sunt în expectativă deoarece traversează o perioadă dificilă. Partea bună este că, deşi unii clienţi întârzie mult cu plata, valoarea contribuţiei a rămas stabilă, în medie de 50-55 de lei pe lună", explică Jawad. Nivelul contribuţiei lunare este limitat la 15% din veni