Cei mai mari cinci transportatori români, care deţin împreună o flotă de peste 2.500 de camioane, rulează anual afaceri în jurul a 200 mil. euro şi au peste 3.000 de angajaţi. O piaţă dominată de afaceri de familie a intrat în atenţia fondurilor de investiţii, primul pachet majoritar de acţiuni al unui transportator de top fiind cedat luna aceasta de Mihai Dugăeşescu, fondatorul Dumagas, un business început cu "transportul buteliilor galbene Shell".
Dugăeşescu a vândut, potrivit unor surse din piaţă, 60% din acţiunile transportatorului Dumagas către Bancroft, un fond de private equity care nu se află la prima achiziţie în România şi care a mai deţinut o participaţie în Mobifon, actualul Vodafone.
Tranzacţia arată interesul în creştere pentru acest sector dominat de afaceri de familie începute în cea mai mare parte în afara Capitalei cu două, trei maşini de transport. Primul fond de investiţii care a sesizat potenţialul acestei pieţe a fost Balkan Accesion Fund (BAF), administrat de Horia Manda, care a preluat în 2005 un pachet minoritar de acţiuni la transportatorul Edy International Spedition.
"Pornind de la un camion sau o camionetă, celule economice, România a ajuns să aibă flote de temut în Europa", a declarat Constantin Isac, preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, în cadrul seminarului EU Transporta, organizat de UNTRR.
Companii precum Edy Internaţional Spedition, controlată de omul de afaceri Alin Popa, Transilvania General Import& Export, deţinută de fraţii Micula, sau Dunca Expediţii şi Dumagas Transport au sute de camioane care după ce au acoperit rutele de distribuţie interne merg acum pe rutele principale de export către Germania, Italia, Franţa, Olanda sau Danemarca.
Flote valoroase
Cele peste 2.500 de camioane ale primilor cinci transportatori români ajung la o valoare în jurul