În următorii 15 ani vor apărea aproape 190 de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc, un nivel aproximativ asemănător cu cel al statelor din regiune: Ungaria (221) sau Ucraina (192), potrivit unui studiu al companiei de consultanţă şi audit PricewaterhouseCoopers. Reprezentanţii PwC nu au putut oferi informaţii privind câte astfel de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc sunt în prezent. Ei afirmă că termenul de companii multinaţionale este folosit cu sensul de companii care se extind pentru prima dată pe noi pieţe.
În 2008, în România au apărut aproape 20 de companii multinaţionale cu capital majoritar românesc, spre deosebire de Ungaria care a înregistrat doar nouă astfel de companii, arată datele din raport. Potrivit unei analize realizate de ZF, printre antreprenorii români care şi-au dus businessul pe pieţele externe se numără Zoltan Teszari, proprietarul grupului de telecomunicaţii RCS&RDS, care obţine peste 100 de milioane de euro din afacerile realizate în afara României, omul de afaceri Cezar Rapotan, care controlează compania Arabesque şi care anul trecut avea 22 de filiale în Moldova, Ucraina, Serbia şi Bulgaria în care lucrau 1.500 de oameni şi o cifră de afaceri de 71 mil. euro.
Şi fraţii Micula, proprietarii companiei European Drinks, au filiale în Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Rep. Moldova, iar vânzările pe pieţele externe reprezintă 10-15% din totalul vânzărilor realizate în România.
Omul de afaceri Dan Şucu şi-a extins afacerea din domeniul mobilei, Mobexpert, în Bulgaria şi Serbia.
"Extinderea pe piaţa internaţională e naturală (şi necesară) pentru mediul antreprenorial românesc. Astăzi vedem cu precădere o extindere în afara graniţelor mai ales către ţările care au cam acelaşi stadiu de dezvoltare economico-socială cu România sau sunt în urma ei. E ceea ce aş numi «dezvoltarea spre Est»