Cei mai mulţi dintre clienţii care s-au confruntat cu probleme în ultimul an au preferat soluţiile prin care ratele sunt reduse pentru câteva luni.
Odată cu aplicarea reducerilor salariale cu 25% în sistemul bugetar, bancherii se aşteaptă ca 10-20% din numărul celor care au credite să se confrunte cu restanţe, însă nu au emoţii prea mari, pentru că au deja în spate experienţa restructurărilor făcute pentru clienţii din mediul privat în 2009.
În timp ce unele bănci au creat încă de anul trecut programe speciale pentru clienţii care nu mai fac faţă cu plata ratelor, altele preferă să meargă pe o abordare de la caz la caz, negociind cu fiecare client în parte. Indiferent de opţiune, bancherii spun că cel mai important este ca datornicul să vină la ofiţerul de credit şi să discute înainte de a acumula întârzieri importante.
"Estimăm că 10%-20% din clienţii impactaţi ar putea apela la restructurare. Estimările sunt dificil de făcut, însă ne bazăm pe experienţa trecută. Un factor de considerat este creşterea salariilor în perioada scursă de la acordarea creditului până în prezent, astfel că o reducere îi poate aduce la situaţia iniţială. În cazul în care nu s-au mai îndatorat între timp, vor putea acoperi în continuare creditul", spune Mihai Răuţă, director consumer risk la Raiffeisen Bank.
Raiffeisen a implementat un program special pentru clienţii care se confruntă cu probleme încă din 2009, care cuprinde soluţii standard de reducere temporară de dobândă pentru 6-12 luni fără modificarea termenului final, reeşalonări sau perioade de graţie de până la trei luni.
Bancherii cer clienţilor să demonstreze reducerea veniturilor fie prin adeverinţe de salariu, fie prin tichetul de şomaj.
Grecii de la Alpha Bank şi maghiarii de la OTP Bank au avut o abordare similară, dezvoltând un program standardizat. BCR, cea mai mare bancă locală, a