Deşi riscă să îşi transforme localurile în cantine, patronii restaurantelor luptă cu criza oferind meniuri complete la preţuri mici. Proprietarii localurilor spun că ofertele cuprinse între 9 şi 15 lei sunt atractive pentru clienţi, dar unii dintre ei ar renunţa la ele, după ieşirea din criză.
Sunt puţine localuri din Zalău în care clienţii să nu fie întâmpinaţi cu oferte culinare pe tăbliţele negre scrise cu cretă albă, dispuse la intrare. În majoritatea situaţiilor, zălăuanii pot mânca la prânz cu mai puţin de 15 lei. Diferenţa între oferte o face bonusul „din partea casei”, deoarece, susţin patronii, la calitate nu îşi permite nimeni să facă rabat.
Liviu Holhoş spune că a introdus meniul zilei la o săptămână-două de la deschiderea restaurantului Saladina, în octombrie 2008, ca o formă de a atrage clienţii. „Contează foarte mult şi să-ţi formezi o clientelă. La început aveam 7-10 clienţi la meniul zilei, astăzi avem cam 60-75 pe zi”, explică Holhoş.
Chiar dacă mai sunt şi pretenţioşi, care solicită specialităţi, predomină amatorii de mâncare mai ieftină. „Nu aş renunţa la meniul zilei nici în situaţia în care am ieşi din criză, deoarece momentan este un btand, a intrat în obişnuinţa oamenilor să ceară, să întrebe de meniul zilei”, declară proprietarul restaurantului.
Restaurantul Unicum s-a deschis în urmă cu opt ani, dar meniul zilei a fost lansat doar în toamna lui 2009. Aurica Rus, unul dintre acţionarii restaurantului, afirmă că a decis să „intre în ton cu lumea”, deşi nu este rentabil: „E o situaţie de plutire la suprafaţă, atât cât să nu te îneci”. Ea consideră că ar fi o afacere profitabilă, dacă ar avea peste 300 de clienţi pe zi, însă în acest caz nu se mai poate vorbi de restaurant, ci de cantină. Nu se pune, însă, nici problema de a pierde, deoarece gramajele sunt mai reduse decât în reţetele „à la carte“.
Meniul prin S