În următorii patru ani, producătorii agricoli vor mai fi sprijiniţi pentru a participa la târgurile şi expoziţiile internaţionale doar dacă se vor asocia în consorţii de reprezentare colectivă. În perioada 2010-2014, statul nu va mai sprijini pentru export industria chimică şi agricultura clasică, dar va încuraja asociaţiile de producători.
Aproape toate statele din Uniunea Europeană şi chiar din afara spaţiului comunitar îşi sprijină exportatorii prin diverse facilităţi, companiile cu acest profil fiind văzute ca sursă sigură de valută. Iar fermierii şi producătorii de alimente ocupă un loc special în programele naţionale de încurajare a exportatorilor.
În România, exportatorii sunt sprijiniţi doar pentru a participa la târgurile şi expoziţiile internaţionale şi doar dacă domeniul în care îşi desfăşoară activitatea este cuprins în strategia de export. Curând, va dispărea şi această formă de sprijin.
Formula magică: marketingul colectiv
În ce-i priveşte pe agricultorii şi producătorii autohtoni de alimente, aceştia nu vor mai fi sprijiniţi de stat nici măcar pentru promovarea pe plan extern, pentru că în noua strategie de export agricultura clasică nu mai apare ca domeniu de interes.
Cel puţin, asta reiese din declaraţiile oficialilor de la Ministerul Economiei şi Comerţului, care au prezentat zilele trecute câteva repere din noua strategie multianuală de sprijinire a exporturilor pe perioada 2010-2014, care va fi lansată oficial în septembrie.
„În următorii patru ani vom avea 16 domenii de interes strategic, din care - spre deosebire de strategia pe perioada 2005-2010 - nu vor mai face parte agricultura clasică, industria chimică, sectorul producţiei de încălţăminte, cel de petrol şi gaze sau cel farmaceutic. Vom sprijini, în schimb, clusterele (n.n. - asocierile de producători) în cadrul cărora operatorii individuali ar pute