Experţii Comisiei Europene semnalează „probleme grave în privinţa protecţiei contra conflictelor de interese, a fraudei, a corupţiei şi altor nereguli serioase" în domeniul achiziţiilor publice din România.
Centura Bucureştiului ajunge să coste de două ori mai scump decât în contractul iniţial, prin acte adiţionale, firma unui consilier local din partidul de guvernământ câştigă licitaţii în serie în valoare de 70 de milioane de euro pentru patinoare şi bazine de înot, o comună din Maramureş aşteaptă în aceste zile milionul de euro căpătat fără licitaţie de la Ministerul Dezvoltării, iar primăria Bucureştiului plantează iarbă în februarie ca să mulţumească o firmă nou înfiinţată cu 700.000 de euro.
Multe exemple de acest fel au determinat experţii Comisiei Europene ca pentru prima dată de la aderare să avertizeze România asupra practicilor incorecte şi chiar corupte din domeniul achiziţiilor publice, dintre care unele implică bani europeni. Într-un raport care se ocupa de obicei exclusiv de sistemul judiciar, Bruxelles-ul transmite acum autorităţilor de la Bucureşti că „sistemul achiziţiilor publice din România suferă de mai multe slăbiciuni atât din punct de vedere practic cât şi a modului de organizare, iar aceste slăbiciuni duc la probleme grave în privinţa protecţiei împotriva conflictelor de interese, a fraudei, a corupţiei şi altor nereguli serioase".
Astfel, reglementările împotriva conflictului de interese nu sunt suficient de eficiente inclusiv pentru că problema nu este tratată cuprinzător de o singură lege, ci de mai multe, fiecare pe alt palier. ( Preşedintele Băsescu a cerut ieri Parlamentului să adopte o lege unitară în privinţa incompatibilităţilor, conflictelor de interese, etc). Experţii europeni notează că până recent evitarea conflictului de interese era limitat numai la persoanele implicate direct în procedurile de verificare şi