La Avioane Craiova vor putea fi dezvoltate noile generaţii de IAR, necesare pentru pregătirea piloţilor români care vor zbura cu F-16, cel mai de succes avion multirol din lume, dacă uzina va fi repusă în funcţiune. Israelienii intenţionează să finanţeze construirea şi modernizarea a 14 aeronave militare IAR 99 Şoim la Avioane Craiova, dar nu au încă răspuns de la MApN, privind achiziţionarea aeronavelor.
Pentru a mai face rost de bani, Guvernul scoate de la naftalină o listă de companii care sunt de mult timp scoase la privatizare, dar de care nu s-au mai arătat interesaţi investitorii. Înainte de a fi puse pe tarabă, vechile societăţi vor fi „curăţate“ prin anularea datoriilor şi prin concedieri, astfel încât societatea să fie productivă. Pe această listă se află Avioane Craiova, Şantierul Naval Mangalia, Cupru Min Abrud, Moldomin Moldova Nouă şi institutul de analiză tehnică ISCIR-CERT.
Privatizare eşuată
În cazul Avioane Craiova, societate aflată în pragul falimentului, Executivul promite rezolvarea unor probleme care au condus la eşuarea negocierilor anterioare, printre care reducerea numărului de salariaţi şi clarificarea situaţiilor litigioase, precum anularea obligaţiilor uzinei faţă de fosta Iugoslavie. În 2008, după mai multe tentative eşuate de privatizare, compania a fost la un pas de a fi vândută cehilor de la Aero Vodochody, însă investitorul şi AVAS nu s-a înţeles asupra termenilor contractuali. Anul trecut, au eşuat şi negocierile cu italienii de la Alenia Aeronautiva. Toamna trecută, ministerul Economiei, în subordinea căruia a trecut compania în 2009, arăta că este dispus să vândă societatea. „Nu există însă niciun cumpărător, iar fabrica îşi va închide porţile dacă nu se găsesc soluţii“, afirmă Victor Peţa, lider de sindicat. La sfârşitul lunii iunie, 60 de angajaţi au fost trimişi acasă.
Isrelienii de la El