Pentru pacientul suferind şi îngrijorat, întâlnirea cu medicul „vindecător” stă sub semnul emoţiilor. Încrederea, deschiderea şi profesionalismul stau la baza unei relaţii ce trebuie privită ca un parteneriat pentru sănătate.
Peste 40 la sută din succesul terapiei este asigurat de relaţia pe care pacientul o are cu medicul său. Dincolo de pregătirea profesională a cadrului medical şi de progresele medicinii în materie de diagnosticare şi de tratare, componenta umană rămâne catalizatorul care face lucrurile să funcţioneze.
Deciziile, în cunoştinţă de cauză
Cu cât relaţia decurge mai firesc, cu atât pacientul este mai mulţumit. Sentimentul că nu este ascultat îi provoacă acestuia frustrare şi este unul dintre cele mai frecvente motive pentru care va cere şi părerea altor medici. Acest lucru presupune un efort suplimentar, întârzie diagnosticul şi poate duce la discontinuităţi în evaluarea completă a cazului.
„Cred că medicul trebuie să fie în primul rând om. Din acest punct de vedere, am întâlnit şi medici buni, dar şi medici aroganţi, lipsiţi de tact, care cred că deţin adevărul absolut şi care nu par deschişi unui dialog", spune Alexandru Lăpugean, grafician, în vârstă de 29 de ani.
Indiferent că este vorba de o boală cronică, de un prim control sau de o intervenţie chirurgicală, pacientul are nevoie să fie informat de către medic. La modul ideal, el îşi pregăteşte de acasă lista de nelămuriri şi trece peste stresul provocat de halatul alb.
„Uneori, experienţele mai puţin plăcute îl fac pe pacient să nu mai adreseze nicio întrebare, de teamă să nu îl supere pe medic, mai ales dacă este vorba de o intervenţie chirurgicală, de exemplu. Eu simt nevoia să înţeleg boala, tratamentul, cu avantaje şi cu dezavantaje, ca să accept să fac ceva într-o anumită direcţie", completează Alexandru.
Schimbarea stilului de viaţă, o dublă p