PSD-ul apare, in sondajele comandate pentru analizele interne de strategie, cu un impact electoral de 42%.
In doar cinci luni (din februarie a.c.), el a castigat 11%. PNL-ul, partenerul sau de opozitie, a obtinut in plus, pentru aceeasi perioada, doar 6%, ajungand la 25%, in ciuda capacitatii vocale mai mari (in raport cu V. Ponta, liderul PSD-ului) a presedintelui sau, Crin Antonescu. Surprinzatoare, in aceste sondaje "de casa", este si ascensiunea PRM-ului. Cotat cu 9%, PRM-ul reapare din neant, desi "vuvuzeaua" sefului sau "istoric", C. V. Tudor, nu prea se mai aude. UDMR-ul, participant la coalitia de guvernare, se incadreaza in marja de eroare (cu 3%), desi electoratul sau stabil i-a asigurat intotdeauna depasirea cu usurinta a pragului de reprezentare parlamentara de 5%. UNPR-ul, format "din mers" (cu defectori PSD-isti si PNL-isti), atinge abia 1%, in timp ce alt "partid-vuvuzea", Partidul Poporului, al lui Dan Diaconescu, isi incepe ascensiunea de la 4%. Marele perdant in astfel de sondaje este PDL-ul, principalul partid al coalitiei guvernamentale, care se inscrie pe un trend descendent, de la 38% la, actualmente, 16%. Ultimul procent este temporar, comanditarii sondajelor fiind convinsi ca scaderea va continua, ceea ce face ca destinul PDL-ului sa semene primejdios de mult cu cel al altui mare partid ajuns la putere, PNTCD-ul.
Nu mi-am propus sa fac o analiza serioasa a unor astfel de "fotografii de opinie", realizate periodic. Toate partidele se informeaza, la anume intervale, asupra impactului lor public. In vreme de criza, cum ne aflam in momentul de fata, ele sunt cu atat mai necesare cu cat situatia dinamica presupune solutii rapide si corecte, tactici adecvate pentru pastrarea sau cresterea procentului de simpatizanti. Pentru PSD, ca sa exemplificam, rezultatele - estimate, desigur - sunt de mare efect, confirmand valabilitatea "polit