Fortele Aeriene Israeliene (IAF) au inceput sa inteleaga ca trebuie sa plateasca un anumit pret pentru doua obiective foarte importante: experienta in situatii dificile si crearea unor aliante viitoare, scrie Haaretz. "Dar de ce se antrena o unitate a IAF pe un alt continent?" se intreaba autorul articolului, referindu-se la tragedia aviatica petrecuta luni, in muntii Bucegi, cand un elicopter cu sase militari israelieni si un roman s-a prabusit.
Exercitiile aeriene israeliene in strainatate au fost reluate pe la jumatatea anilor 1990. "Pana atunci, Israelul practic se autoizolase, incercand sa ascunda strategiile de lupta de teama ca si-ar fi diminuat capacitatile de atac intr-o lume dependenta de echipamentele militare americane", noteaza Haaretz.
In prezent, nici o armata, nici macar cea a Statelor Unite, nu poate face fata singura unui conflict. O buna cunoastere a modului de organizare, a personalului si procedurilor poate oferi ocaziile adecvate pentru operatiuni viitoare comune", scrie publicatia.
A fost o luna "proasta" pentru Fortele Aeriene Israeliene, care pun un accent atat de mare pe siguranta, pastrand un echilibru intre masurile de precautie si operatiunile eficiente. Accidentul de luni a aparut in timpul unui exercitiu de formare numit "Blue Skies" - un nume atat de putin reprezentativ pentru conditiile meteorologice la momentul dezastrului.
"Este putin probabil ca echipajul elicopterului prabusit in Romania - unde terenul este mai putin familiar, muntos si impadurit - sa fi putut respecta procedurile israeliene la fel de strict cum ar face-o in Israel. Regulile de transport si antrenament sunt diferite in Romania, fiind intr-o oarecare masura dependente de sustinere externa si supraveghere. Insa Fortele Aeriene Israeliene au tras invataminte din accidentele suferite in trecut, luand in considerare proceduri