Volumul „Parc(o)urs" reflectă, într-o somptuoasă prezentare, opera lui Tudor Banuş, artist care (re)aduce stilurile Renaşterii şi Barocului în lumea contemporană. Manierismul în artă nu este mort sau perimat, ci îşi găseşte o fascinantă continuare prin opera multor străluciţi artişti contemporani.
Editura Institutului Cultural Român (ICR) îşi continuă seria de albume dedicate unor mari personalităţi artistice româneşti - au apărut de-a lungul timpului, de exemplu, cărţi despre Vladimir Zamfirescu, Devis Grebu, Mircia Dumitrescu, Corneliu Baba, Andrei Şerban şi alţii - publicând opera unui pictor excepţional: Tudor Banuş.
Întâlnire între doi mari manierişti
Fiul poetei Maria Banuş, artistul a părăsit România în 1973, alegând Franţa, unde a reuşit o strălucită carieră; emigrarea l-a îndepărtat, însă, oarecum de primplanul vieţii artistice româneşti - ca şi în cazul altor mari personalităţi din diaspora, mai cunoscute în Occident decât în ţară. La începutul anilor 2000, Tudor Banuş a fost adus în atenţia publicului român de Editura Humanitas, prin ilustrarea volumului inedit al lui Mircea Cărtărescu, „Enciclopedia zmeilor", într-o somptuoasă carte-album, dar, din păcate, întreprinderea nu a avut succesul scontat. Deşi „gheara" stilistică se simţea şi în respectiva ilustraţie de carte, opera lui Tudor Banuş este mult mai vastă şi mai profundă, şi ea este adusă acum, într-un mod admirabil, prin acest album, la dispoziţia receptorului din ţară, unde încă este puţin cunoscută.
Creaţia pictorului şi graficianului Tudor Banuş se întinde pe parcursul mai multor domenii şi tehnici, iar albumul editat de ICR reflectă această diversitate, prin intermediul secţiunilor în care este împărţit: grafică şi gravură, desene de carte, desene „mari", desene de presă şi, în fine, acuarelă, pastel, pictură. Cel care răsfoieşte cartea nu ştie ce să aprecieze mai întâi,