Cu doi cilindri, 900 de centimetri cubi şi un sunet cu tentă moto, cel mai puţin poluant motor pe benzină al momentului, noul 0.9 Turbo TwinAir, prefigurează viitorul autoturismului.
Până când autoturismele vor tăcea de tot - dacă motoarele electrice le vor înlocui complet pe cele cu ardere internă - viitorul autoturismului (destinat maselor largi) va fi reprezentat de propulsoarele de dimensiuni tot mai compacte. Cu sunet de motocicletă.
Fiat ne-a prezentat, recent, viziunea sa asupra acestui subiect. Noul propulsor 0.9 Turbo TwinAir pe benzină este micuţ, are doar 900 de centimetri cubi şi pulsează din numai doi cilindri.
Montat sub capota drăgălaşului model 500, motorul emite, în medie, doar 92 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs - mai puţin decât oricare alt agregat pe benzină aflat în exploatare la acest moment.
Nu ar trebui să mire pe nimeni. Grupul auto din Torino are o bogată istorie în ceea ce priveşte inovaţiile tehnice aduse sistemelor de propulsie convenţionale. În ultimii ani, Fiat a fost, constant, producătorul cu cel mai puţin poluant portofoliu de modele din Europa.
Fişa tehnică
Fiat va începe comercializarea gamelor 500 şi 500c (convertible) echipate cu acest motor în luna septembrie, la un preţ (estimativ) de 13.000 de euro. Ulterior, agregatul cu numai doi cilindri va urma să apară şi pe alte modele din portofoliul Fiat, cel mai probabil Panda şi Punto Evo, dar şi pe viitoarea generaţie Lancia Ypsilon.
FPT, divizia de specialitate din cadrul Grupului italian care a realizat acest motor de la zero, a înglobat mai multe tehnologii în micul 0.9 Turbo TwinAir: turbină miniaturală, sistem start-stop şi, mai ales, celebrul deja sistem MultiAir de management electro-hidraulic al valvelor.
Noul motor va fi oferit în trei versiuni, cu 65, 85 şi 1