Noile masuri fiscale luate de guvern pentru a combate evaziunea din zona TVA precum si evaziunea de pe piata muncii ar putea avea efecte adverse, cum ar fi blocarea activitatii firmelor, dar si coplesirea cu datorii a fostilor angajati, sustin reprezentantii firmei de consultanta fiscala Nexia.
Una din masurile fiscale antievazioniste ale guvernului este cea care prevede ca firmele din Romania care doresc sa faca prestari de servicii sau livrari de bunuri in spatiul intracomunitar trebuie sa se inregistreze intr-un registru nou creat de fisc, pana la data de 1 august, pentru a face astfel dovada ca sunt platitori de TVA.
Potrivit reprezentantilor firmei de consultanta Nexia, guvernul a luat masura pentru a reduce evaziunea de pe segmentul taxei pe valoarea adaugata (TVA), care ar fi partial anulata prin tinerea unei evidente stricte a firmelor. Insa, atrag atentia acestia, la nivel european exista deja o baza de date in care sunt inscrise aceste firme, si nu era nevoie ca ea sa fie dublata de infiintarea unui registru national.
Specialistii Nexia spun ca noua obligatie pe care o au companiile platitoare de TVA incarca firmele cu costuri impovaratoare si le poate chiar bloca activitatea pe termen scurt.
Astfel, pentru a se obtine inregistrarea, firmele trebuie sa depuna la ANAF un dosar complex care include cazierul judiciar al administratorilor si asociatilor firmei, un certificat constatator procurat de la Registrul Comertului care sa demonstreze calitatea actionarilor si declaratia 095. Dupa ce dosarul este depus la ANAF, fiscul are la dispozitie 10 zile pentru a comunica daca se accepta sau nu inregistrarea firmei in registrul platitorilor de TVA.
Or, termenul de circa o luna pe care firmele l-au avut la dispozitie pentru a face aceasta inscriere a fost destul de "din scurt", asa incat unele companii nu vor reus