Facebook. O rețea socială care se dorește poarta de intrare online. Fondatorul ei, Mark Zuckerberg, a declarat, acum cîteva luni, că privacy (privatitatea) nu mai este o normă socială. Reacția critică a fost majoră, oamenii încă mai cred în sfera privată. Peste un milion de români au profil de Facebook, cu toate că în România hi5 rămîne rețeaua cea mai utilizată.
Politica pentru privacy a Facebook e mai lungă decît Constituția SUA (5830 de cuvinte), și opțiunile pentru protecția sferei private sunt o provocare pînă și pentru utilizatorul avansat. New York Times a realizat un infografic aici. Matt McKeon, cercetător la IBM, a realizat un alt infografic despre evoluția privacy pe Facebook în ultimii cinci ani: în 2010 are loc explozia socială, totul devine public sub modul standard (default) – aici. Un instrument deschis și gratuit pentru a verifica gradul de control al informațiilor personale pe Facebook este ReclaimPrivacy.org. Recomandat de Wall Street Journal, Wired și Forbes.
Apărută în 2008, The Future of the Internet. And How to Stop It e o carte de referință în studiul politic și etic al Internetului. Autorul, Jonathan Zittrain, este profesor la Harvard și a predat la Oxford, NYU și Stanford. Ultimul capitol al cărții tratează Privacy 2.0: acum nu doar entitățile comerciale și statale au acces la informații personale, ci simple persoane, utilizatorii individuali de web. Astfel, miza dezbaterii nu mai este secretul, ci capacitatea de a controla, prin standarde, circulația informațiilor personale. Nu trebuie să reconstruim Internetul, ci să dăm oamenilor posibilitatea să retragă, să excludă și să modifice cînd doresc informațiile care îi (re)prezintă. Capitolul poate fi citit online aici.
Un alt profesor de drept al Internetului, James Grimmelmann, are cîteva articole care analizează diferite aspecte ale vieții private online. Unul dintre