Vânzările din retail vor scădea anul acesta cu 4,6% pe plan local, doar Bulgaria urmând a fi mai afectată pe acest segment, cu o scădere de 6%, potrivit estimărilor prezentate într-un studiu al companiei de consultanţă şi cercetare a pieţei Candole Partners.
Cu toate acestea, analiştii susţin că cel mai mare risc de scădere a vânzărilor va fi înregistrat în România şi Ungaria.
"Chiar dacă în unele ţări europene previziunile sunt mai pesimiste decât cele realizate pentru România sau Ungaria, cum este cazul Bulgariei, din punct de vedere economic şi politic aceste ţări sunt mai stabile şi au din acest motiv şanse mai mari să înregistreze o revenire mai rapidă. De asemenea, Slovacia este mult mai deschisă din punct de vedere economic şi mult mai dependentă de Germania", a declarat Ivan Kotev, analist economic al companiei de consultanţă şi cercetare a pieţei Candole Partners.
Astfel, în timp ce pentru Slovacia, Polonia şi Cehia analiştii previzionează o stagnare sau o creştere mică a pieţei de retail în acest an, pentru Ungaria, România şi Bulgaria, aceştia estimează un nou an de scăderi.
Reprezentantul Candole a adăugat că principalul indicator care a fost luat în considerare la realizarea acestor previziuni a fost gradul de incertitudine, în ceea ce priveşte revenirea economică afiecărei ţări, deoarece este un element a cărui evoluţie este vizibilă în consum.
Studiile Candole arată că în timp ce vânzările cumulate de alimente, băuturi şi tutun, precum şi cele de medicamente şi cosmetice, combustibili sau bunuri de lungă durată au înregistrat în mare parte scăderi de la începutul anului 2009 până în primul trimestru al acestui an, există în continuare segmente care înregistrează creşteri.
"După primele trei luni din 2010 sectorul nu prezintă semne de îmbunătăţire. Românii şi-au redus considerabil cheltuielile cu mâncarea, dar şi cu bu