Un ieşean face demersuri la Ministerul Transporturilor pentru ca autoturismele şcolilor de şoferi să fie mai sigure. Pentru a-şi atinge scopul, Dorin Şoptelea, împreună cu alţi colegi de la Institutul Politehnic, a gândit un nou sistem de dublă comandă, înregistrat ca invenţie la OSIM.
Ieşeanul povesteşte că ideea i-a venit în momentul în care a observat că multe dintre sistemele de dublă comandă folosite în acest moment pe maşinile-şcoală prezintă numeroase minusuri de fabricare sau defecţiuni apărute în timpul exploatării. „O mare parte din sistemele folosite în prezent se fac în orice garaj, realizându-se improvizaţii care nu corespund din punct de vedere tehnic şi care îngreunează mişcarea pedalelor sau nu se sincronizează cu pedalele de la şofer“, explică Dorin Şoptelea.
Uşor de manevrat
Ajutat de experienţa acumulată la Institutul Politehnic, şi cu ajutorul unor colegi, ieşeanul spune că a conceput un nou sistem, mult mai modern, care să permită montarea şi pe noile modele de maşini, cu aer condiţionat.
Odată finalizat, acesta a decis să-şi înregistreze invenţia la OSIM: „Am căutat să văd dacă sistemul de dublă comandă este brevetat ca invenţie, iar la Registrul Auto Român dacă există un astfel de produs licenţiat“, mai spune inginerul.
În loc de o ţeavă care face legătura între sistemul de dublă comandă şi pedalele şoferului, Dorin Şoptelea s-a gândit să folosească un cablu de oţel protejat de două teci. În plus, dispozitivul are o greutate mult mai mică decât cel clasic, respectiv 4,2 kilograme faţă de 12, cât are o dublă comandă rudimentară.
„Dispozitivul mai are avantajul că atunci când maşina nu se foloseşte pentru şcoală, pedalele pot fi scoase foarte uşor şi nu mai încurcă la picioare pe ocupantul locului din dreapta“, mai spune Şoptelea.
Victimelor accidentelor cer modificare