Bonurile fiscale, care pana acum nimereau mai mereu la cos sau ramaneau pe tejghelele magazinelor, devin monede de schimb pentru cumparatorii dornici sa-si recupereze de la stat o parte din suma cheltuita la cumparaturi. Desi teoretic masura le-ar putea majora afacerile cu 25%, furnizorii de aparatura si consumabile fiscale se declara sceptici.
Operatiunea “bonus de la stat” se vrea a fi o masura de a diminua evaziunea fiscala, mai ales pe cea practica de micii comercianti care nu dau bonuri. “Cred ca este o idee foarte buna pentru ca transforma clientii in agenti de control pentru comercianti, rezolvandu-se astfel problema neemiterii de bonuri fiscale fara a se apela la organele de control”, este de parere Alexandru Lembrau, directorul general al Sedona, companie care furnizeaza solutii IT pentru retail si restaurante.
Pe de alta parte, managerul enumera motivele pentru care se declara sceptic in privinta viabilitatii unei asemenea masuri: insuficienta logistica din administratia publica, problemele de calitate privind imprimarea bonurilor fiscale si pericolul aparitiei unei piete negre.
Daca initiativa “bonus de la stat” ar fi pusa in aplicare, la Administratiile Financiare ar trebui infiintate ghisee cu personal nou care sa verifice miliardele de bonuri fiscale primite – o munca titanica pentru care, in prezent, nu sunt suficiente resurse umane, mai ales ca nu exista niciun sistem automatizat special destinat. In plus, sediile administratiilor vor deveni si mai neincapatoare in cazul in care nu se vor gasi solutii pentru gestionarea eficienta a fluxului de public.
Un mare neajuns va fi insasi calitatea imprimarii bonurilor fiscale. “In prezent, legea prevede ca informatia de pe bonuri sa ramana lizibila cinci ani, dar multi comercianti de consumabile pentru casele de marcat vand hartie de slaba calitate, iar pe de alta parte, daca bon