Dezvoltatorii s-au grăbit să împânzească Europa de Est cu malluri în încercarea de a profita de explozia consumului din perioada de boom economic. Recesiunea a determinat însă o scădere puternică a consumului, situaţie care i-a prins pe dezvoltatori pe picior greşit.
Dacă numele de marcă Christian Dior nu poate atrage clienţi, poate dinozaurii o vor face. Acesta este planul din spatele Galerie Harfa, un centru comercial pe jumătate finalizat aflat în suburbia pragheză Vysocany. Centru ce va dispune de o piscină, o sală de fitness şi parc de distracţii având drept tematică dinozaurii, scrie Bloomberg.
În condiţiile în care criza economică pune presiune asupra vânzărilor sectoarelor de retail din Cehia şi Ungaria, companii cum ar fi Hochtief, Strabag şi Skanska ajută la construirea unor locuri cu centre spa şi piste pentru maşini electrice cu scopul de a atrage cât mai mulţi clienţi. Spaţiul ocupat de mall-uri a înregistrat o creştere de peste patru ori din momentul în care fostele ţări comuniste s-au integrat în cadrul Uniunii Europene în 2004, accentuând necesitatea de a oferi mai mult decât shopping pur.
Est-europenii s-au obişnuit cu numele mari
"Nu este suficient să se vină cu numele obişnuite cum ar fi Zara, Esprit şi H&M", consideră Lenka Hartmanova, analist din Praga în cadrul companiei imobiliare DTZ Holdings.
"Oamenii îşi doresc o experienţă de shopping şi nu doar o cutie uriaşă din tablă ondulată aşezată lângă autostradă."
Ritmul construcţiei de malluri a încetinit anul trecut, în condiţiile în care criza financiară a măcinat încrederea consumatorilor. Ungaria a construit 190.000 de metri pătraţi de spaţiu de retail în 2009, în scădere faţă de peste 270.000 de metri pătraţi în 2008, iar ritmul dezvoltărilor a continuat să scadă în acest an, conform datelor CB Richard Ellis.
Vânzările sectorului ungar de re