Ministerul Turismului a prezentat ieri la Shanghai identitatea vizuala a brandului turistic al Romaniei. Revelatia a starnit mai degraba reactii negative in industria autohtona de branding: logoul e mediocru, nediferentiator, invechit, probabil plagiat, iar sloganul e pretios si face o promisiune pe care s-ar putea sa nu reuseasca sa o respecte.
Sloganul si logoul au fost realizate de compania spaniola THR Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion, castigatorul licitatiei pentru crearea si promovarea brandului turistic de tara. Per total, campania dispune de un buget de 75 milioane de euro, fonduri europene alocate pana la finalul anului 2013. Aceasta prima componenta (identitatea vizuala) a fost realizata cu un buget de 900.000 euro – suma propusa de compania spaniola fiind cea mai mica din cadrul licitatiei care a avut loc anul trecut si la care au participat 13 consortii de companii de branding si cercetare.
Rezultatul, pana acum: un logo care are in centru cuvantul “Romania”, scris in nuante de verde; semnul diacritic e colorat in portocaliu, iar deasupra numelui tarii e desenata o frunza verde cu codita albastra. Sloganul, care fusese vehiculat in presa cu o zi inainte de lansare, este “Explore the Carpathian Garden”. Nici unul din cele doua componente ale identitatii vizuale a brandului turistic nu ii incanta pe specialistii in branding chestionati de Wall-Street.
“Designul e mediu. Nici corijent, nici premiant. Are marea problema strategica (nu vizuala) ca nu este original si puternic diferentiator”, spune Stefan Liute, strategy director al agentiei de branding Grapefruit.
In opinia lui Beatrice Danis, managing partner BrandTailors, logoul este imbatranit din punct de vedere vizual. “Partenerul meu de business are o vorba interesanta: lucrurile urate tind sa fie memorabile. S-ar putea sa ne trezim in situatia in care acest simb