Mediatorii sunt persoanele care vă pot ajuta să treceţi peste problemele pe care le aveţi cu banca fără a mai ajunge într-o sală de tribunal, unde să pierdeţi şi timp, şi bani Sursa: SHUTTERSTOCK
Odată cu bine-cunoscuta criză financiară care a făcut multe victime printre cei cu credite la băncile din România a mai a apărut o profesie - cea de mediator. Aceştia pot ajuta ambele părţi aflate într-un conflict.
Mediatorii bancari sunt cei la care puteţi apela pentru a nu mai ajunge în instanţă, unde un astfel de proces se poate întinde până la câţiva ani.
Mirela Iovu, vicepreşedintele CEC Bank, spune că rolul mediatorului (o terţă parte, independentă, neutră, imparţială şi echidistantă faţă de cauză) este acela de a media, respectiv de a facilita comunicarea dintre părţi.
Dacă la noi în ţară, rolul mediatorului este cel de a "aplana" conflictele între anumite părţi, în alte ţări europene rolul lui este cel de educare şi consiliere înainte de a apela la o bancă pentru un împrumut.
Din luna martie anul acesta, instanţele de judecată sunt obligate, la rândul lor, să recomande părţilor aflate în litigiu să apeleze la mediere înainte de a se adresa instanţei.
Debitorii sunt sceptici cu privire la această soluţie
Mulţi dintre cei implicaţi în conflicte cu băncile au anumite reţineri şi nu apelează la astfel de specialişti pentru că trăiesc cu impresia că ţin partea băncilor. În România, cine apelează la aşa ceva este şi cel care şi plăteşte.
"În funcţie de complexitatea cazului, mediatorul stabileşte un onorariu pe care îl plătesc cei implicaţi în conflict fie în mod egal, fie la mica înţelegere. Chiar dacă sumele cerute de un mediator sunt mai mici decât cheltuielile pe care le implică un proces, onorariul este şi o modalitate de a-i motiva pe cei implicaţi de a rezolva conflictul", n