Şeful pe operaţiuni al Billa, cea mai mare reţea de supermarketuri de pe piaţă, vede scăderi de consum "în cascadă" în următoarele luni şi spune că primele semnale ale redresării consumului vor veni doar după o perioadă de stabilizare a pieţei. Cu toate acestea, retailerul are planuri de accelerare a expansiunii în 2011 şi stă cu ochii pe piaţă pentru achiziţii de magazine.
"Este o cascadă a scăderii consumului în toate domeniile care, odată pornită, se opreşte greu: reducerile salariale ar putea să aducă diminuarea afacerilor multor jucători din sectorul privat, care la rândul lor vor fi nevoiţi probabil să reducă salariile angajaţilor sau să-şi reducă personalul, ceea ce va avea impact tot în consum", afirmă Filip Cristescu, COO-ul (Chief Operating Officer) Billa România, companie cu afaceri de 288 mil. euro în 2009.
El mai spune că vânzările pe unitate în retailul modern au scăzut şi în acest an şi vede posibil scenariul unui ritm de declin în comerţ mai mare decât cel înregistrat anul trecut faţă de 2008. Comerţul local de bunuri de larg consum s-a contractat anul trecut cu circa 10% în volum. Retailerii mari de pe piaţă care nu au investit în extindere şi-au diminuat afacerile în euro cu 15-25% în acest interval.
Consumatorii se duc spre pieţe agroalimentare
"Încă suntem pe o pantă descendentă a cererii în comerţ, iar ca să ne putem aştepta la semnale de redresare a consumului va trebui să trecem mai întâi printr-o perioadă de stabilizare a mediului economic, în care să nu existe creşteri de taxe."
Filip Cristescu, unul dintre cei mai puternici executivi români din retail, este şi vice-preşedinte al AMRCR (Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România), organizaţie care reuneşte cei mai mari retaileri de pe piaţă - printre care Carrefour, Metro Group, Mobexpert, companii care rulează anual peste
4-5 miliarde de