Transportul public pe bază de energie electrică este cel mai ieftin din lume. Troleibuzul târgoviştean poate fi repus în funcţiune cu fonduri UE nerambursabil, contribuţia administraţiei locale fiind minimă.
Materialul publicat de „Adevărul de Seară” cu privire la soarta troleibuzului târgoviştean a atras atenţia organizaţiei nonguvernamentale Transira, din Mediaş, care militează pentru introducerea, păstrarea sau dezvoltarea sistemelor de transport ecologic. Silviu Sîntea, preşedintele Transira, ne-a contactat imediat, considerând demersul nostru un pilon de sprijin pentru punerea în mişcare a autorităţilor. Prin Programul Regio, Uniunea Europeană finanţează proiectele care privesc reabilitarea/modernizarea infrastructurii de troleibuze, iar contribuţia autorităţilor este mică, sub 5% din valoarea lucrărilor.
Energia electrică, mai ieftină decât combustibilii petrolieri
Preşedintele Transira susţine că, dacă administraţia ar dori, troleibuzul târgoviştean ar putea fi repus în funcţiune cu uşurinţă. „Nu ar fi nevoie de investiţii foarte mari. Câteva troleibuze second-hand (există pe piaţă astfel de vehicule cu o stare tehnică excelentă), refacerea reţelei în zona viaductului şi, eventual, trecerea la 600 V, prin modificarea substaţiei de redresare. Afirmaţia city-managerului oraşului, că nu ne putem compara cu Occidentul, având în vedere că preţul la energie electrică este mai ridicat la noi, este nefondată. Oriunde în lume, preţul energiei electrice este mai mic decât cel al combustibililor petrolieri. De aceea se extind reţelele de transport electric, nu numai datorită poluarii zero”, spune Silviu Sîntea.
Informări fără raspuns
Asociaţia Transira a trimis către municipalitatea târgovişteană, încă din 2008, o informare detaliată cu privire la modalităţile de finanţare pentru dezvoltarea unei reţele viabile de troleibuze, însă