Strategii cu nemiluita şi priorităţi schimbate de fiecare guvern. Asta s-a întâmplat în ultimii zece ani, timp în care se puteau construi 700 de km de autostradă. Aşa rămânem cu cei 321 km.
La capitolul construcţiei de autostrăzi pe hârtie, România conduce detaşat. În ultimii 20 de ani se puteau construi nu mai puţin de 1.500 de km de autostradă, susţin specialiştii din domeniu chestionaţi de EVZ. Asta însă doar în condiţia în care planurile nu sar fi schimbat la fiecare modificare de guvern sau chiar mai des.
Întârzieri şi pe hârtie
De exemplu, în anul 1999, prin OG 16, s-a stabilit Programul prioritar de construcţie a autostrăzilor din România, în care erau incluse cinci proiecte mari, numărul total de kilometri fiind de 1.194. Actul normativ a fost emis în perioada în care la conducerea Ministerului Transporturilor se afla actualul preşedinte al României, Traian Băsescu.
Mai mulţi reprezentanţi ai firmelor de construcţii de drumuri ne-au spus că mai mult de jumătate se puteau construi până în prezent dacă exista voinţă politică.
"Ştiţi şi dumneavoastră cum a fost în ultimii 10 ani. S-au semnat contracte păguboase, s-au alocat fonduri importante pe studii şi consultanţi, au venit alţii la putere şi au schimbat priorităţile şi tot aşa", explică unul dintre constructorii de drumuri.
Nu mai puţin de trei ani au fost necesari pentru ca OG 16/1999 să treacă de parlamentari şi să devină lege. Abia la începutul anului 2002, parlamentul a aprobat OG 16, după ce au modificat "priorităţile", astfel că pe listă au mai fost introduse câteva proiecte, iar numărul total de kilometri a crescut la 1.481.
Hoţii strigă hoţii
Lucrările la Autostrada Soarelui au inceput încă din regimul comunist, când a fost finalizat tronsonul Feteşti-Cer navodă. După 1990 a început construcţia la primul trons