Un prieten designer s-a enervat rău de tot aseară când a citit răspunsul pe care THR/TNS l-a trimis Ministerului Turismului și Dezvoltării, referitor la similitudinele dintre logo-ul oferit pentru brandul turistic al României și un alt logo care se vinde pe internet.
”Explicația lor e cea mai mare minciună. Din ceea ce au trimis ei rezultă foarte clar că nu acesta a fost demersul prin care s-a ajuns la forma finală”, mi-a spus, supărat, la telefon undeva pe la miezul nopții.
”Ceea ce au trimis ei nu e logo-design. Când se hotărăște linia pe care se merge, se caută și felul în care se va scrie, pentru că scrisul trebuie să se potrivească cu simbolul. Din ceea ce au trimis rezultă că au schițat diverse forme nesemnificative, la care au adăugat, la un moment dat, scrisul Rumania (unde e scris cu mâna), din care reiese că cel care a scris nu are nicio legătura cu arta scrisului. În plus, asta arată că s-a lucrat alandala, fără a se porni de la o idee”, a spus, trecând apoi la desenul în care, în spatele simbolului, apar două dealuri. ”Dacă ai ajuns la un simbol, nu are sens să-l multiplici, să-l dublezi. Un logo nu e o ilustrație, ci un simbol. Dealurile care apar acolo sunt, însă, o ilustrație”.
”Apoi, scrisul, exceptând culoarea verde, nu are nicio legătură cu simbolul. Formele din simbol sunt tăioase, au vârfuri ascuțite, în timp ce scrisul e rotund. Căciula de la ”â” se vede că nu e lucrată. Dacă în scris ai folosit linii care se îngroașă și se subțiază, acest lucru ar fi trebuit respectat și în căciula lui ”â”. Cea mai mare greșeală din scris e folosirea lui ”m” mare, care face ca ”România” să fie citită ca două cuvinte, ”Ro” și ”Mânia”, accetul căzând pe ”Mânia”, care în limba română are semnficație de sine stătătoare”.
”Pașii pe care susțin cei de la firma respectivă că i-au făcut nu sunt justificați. Pentru că într-un demers d