Dacă până mâine România nu acceptă oferta de avioane F-16, primită din partea SUA, ţara noastră s-ar putea găsi, începând din anul 2011, într-o situaţie jenantă. Pentru prima dată în ultimii 90 de ani, Armata Română nu va mai avea nici un avion de luptă apt să se ridice în aer. Ca şi statele baltice, România ar fi obligată să ceară sprijinul NATO pentru a-i proteja spaţiul aerian.
Prima utilizare a unui avion în serviciul Armatei Române a fost realizată de Aurel Vlaicu în anul 1910, România fiind printre primele ţări din lume care au utilizat avionul în scopuri militare. Înainte de anul 1989, principalele avioane de luptă ale Forţelor Aeriene Române erau MiG 21 şi MiG 29, produse în URSS.
După anul 1989, România a luat decizia să modernizeze 110 avioane de luptă MiG 21, iar avioanele modernizate, denumite MiG 21 LanceR, au reprezentat principala componentă a Forţelor Aeriene Române în ultimii ani. Dintre cele 110 avioane LanceR, peste 20 s-au prăbuşit sau au fost grav avariate, iar celor rămase în funcţiune le-a expirat aproape în totalitate resursa de zbor. Ultimele avioane LanceR vor fi scoase din exploatare în anul 2011, iar din acest motiv Armata Română încearcă, de mai mulţi ani, să deruleze un program pentru achiziţia de avioane noi.
Citiţi şi:
România trebuie să accepte avioanele F-16 până la 3 august
Acum zece zile, într-o emisiune difuzată de Radio România Actualităţi, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Ion Aurel Stanciu, anunţa că oferta Guvernului SUA privind livrarea de avioane F-16 pentru România expiră la data de 3 august 2010. Oferta fusese aprobată de Congresul american la sfârşitul anului 2009 şi avea ca termen de valabilitate data de 3 iunie 2010, dar a fost prelungită până la 3 august. Până la această ultimă dată, România trebuia să trimită o scrisoare de intenţie şi să transfere prima tranşă de 750 de