Vânzarea de maşini produse la Mioveni pe pieţe ca Germania, Franţa sau Italia a readus exporturile României la nivelul de dinainte de criză, dar analiştii spun că în a doua jumătate a anului va încetini mult creşterea acestora.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în primul trimestru din acest an valoarea totală a exporturilor a ajuns la 7,93 miliarde de euro, aproape de nivelul de 8 miliarde de euro atins în primele trei luni din 2008, atunci când criza încă nu se simţea pe piaţa locală. O altă veste bună pentru economie este scăderea importurilor cu 23% în primul trimestru din 2010 faţă de aceeaşi perioadă din 2008, până la 9,89 miliarde de euro.
"Rabla" a salvat exporturile
Mai mult, dacă în primele trei luni din 2008 balanţa comercială cu ţări ca Germania, Franţa sau Italia era negativă, anul acesta situaţia arată mult mai bine. Astfel, în cazul Franţei România a trecut de la un deficit de 200 de milioane de euro (diferenţa dintre exporturi şi importuri) la un excedent de 54 de milioane de euro. În cazul Germaniei deficitul s-a redus semnificativ, de la 842 de milioane de euro la 218 milioane de euro, iar în cazul Italiei valoarea deficitului s-a redus de la 194 de milioane de euro la 23 de milioane de euro.
"Revenirea exporturilor s-a datorat creşterii sectorului industrial din Europa, care a generat o creştere şi pe piaţa locală, dar şi măsurilor luate de guvernele europene. Programele Rabla din ţările UE (pentru înnoirea parcului auto - n. red.), în special din Germania, sunt o explicaţie pentru o mare parte din creşterea exporturilor", explică Laurian Lungu, managing partener al firmei de cercetare şi analiză Macroanalitica.
Către Germania, cea mai importantă destinaţie de export pentru companiile locale, valoarea exporturilor a urcat cu 14% în primul trimestru, comparativ cu aceeaşi p