În plină criză economică, în care statul este acuzat că risipeşte banii publici şi este nevoit să mărească TVA şi să reducă salariile bugetarilor, Ministerul Economiei a găsit peste 800.000 de euro pentru elaborarea unei strategii pentru dezvoltarea sectorului IMM, care s-a concretizat într-un studiu de 200 de pagini şi o serie de întâlniri şi mese rotunde, inclusiv în străinătate.
Ce conţine studiul? O înşiruire de măsuri, acţiuni şi subacţiuni, foarte generale, de tipul: "Furnizarea de informaţii şi asistenţă legată de programe şi oportunităţi de finanţare" sau "Susţinerea dezvoltării de proiecte de cooperare transnaţională sectorială", rupte de activitatea de zi cu zi a companiilor mici şi mijlocii din România, care se confruntă acum cu scăderea vânzărilor şi majorarea taxelor. Reprezentanţii IMM-urilor spun că nici nu au auzit de un astfel de studiu şi că oricum se putea face benevol, nu cu atâţia bani.
Proiectul a fost elaborat de consorţiul format din firmele de consultanţă KPMG România şi Finas Consulting, care a câştigat licitaţia pentru elaborarea acestei strategii la sfârşitul anului 2009, în urma unei licitaţii publice restrânse accelerate. Valoarea proiectului este de 3,4 mil. lei, fără TVA (820.000 de euro), din care 15% sunt fonduri naţionale, respectiv peste 530.000 de lei (130.000 de euro), iar diferenţa o reprezintă finanţarea europeană.
Cum explică KPMG banii cheltuiţi pe un astfel de studiu, în condiţiile în care cu 800.000 de euro se pot plăti 70 de oameni full time timp de un an, opt ore pe zi, cu un salariu de 500 de euro net pe lună. Ce a fost produs cu aceşti bani?
"Proiectul a inclus mai multe etape: evaluarea strategiei pentru IMM din perioada 2004-2008, au fost realizate şapte studii şi microstudii, a fost elaborată partea introductivă a strategiei, apoi s-a elaborat documentul strategic, planul de acţiuni, s-au ela