În urma noilor reguli impuse de Protecţia Consumatorului, de limitare a comisioanelor de rambursare anticipată, clienţii băncilor sunt cu un pas mai aproape de refinanţare, arată o analiză conso.ro. Cum dobânzile în piaţă sunt în multe cazuri simţitor mai mici decât cele plătite de clienţii vechi, rămân doar două hopuri de trecut: să existe venituri şi garanţii suficiente.
Limitarea comisionului de rambursare anticipată pentru toate creditele elimină unul dintre cele mai importante obstacole aflate în calea clienţilor care doresc să scape de condiţiile mai puţin avantajoase pe care le suportă în prezent. Pe de altă parte însă, situaţia actuală şi incertitudinile din piaţă aduc noi provocări celor care merg către o refinanţare. Salariile în scădere, precum şi imobilele cu preţuri mult sub nivelul din urmă cu 2 ani, pot face dificilă refinanţarea, însă nu imposibilă.
Veniturile pot fi suplimentate cu ajutorul codebitorilor
Unul dintre principalele motive pentru care clienţii nu pot obţine o refinanţare, chiar dacă plătesc toate penalizările, este neîncadrarea în condiţiile actuale ale băncii alese.
Dacă în urmă cu 2-3 ani, gradul de îndatorare ajungea până la 60-70%, acum gradul mediu acceptat de bănci scade sub 50%.
În plus, şi veniturile au cunoscut un declin destul de puternic, culminat cu reducerea salariilor bugetarilor.
În consecinţă, chiar dacă rata lunară la noua bancă este mai redusă, clienţii s-ar putea să nu fie acceptaţi, deoarece nu se încadrează în structura de risc impusă, mai restrictivă.
O soluţie în acest caz o reprezintă codebitorii. Aceştia pot contribui cu propriul venit pentru a suplimenta veniturile solicitanţilor şi, uneori, nu trebuie să fie neapărat rude. Spre exemplu, BCR şi OTP Bank acceptă codebitori care nu au niciun grad de rudenie, în timp ce în cazul altor bănci se acceptă codebi