Marian Crisan (Palme d'Or-ul pentru scurtmetraj cu "Megatron" in 2006), isi prezinta primul lungmetraj in competitia internationala a Festivalului de la Locarno, a carui a 63-a editie debuteaza in 4 august. El lupta pentru Leopardul de Aur alaturi de un alt debut romanesc, "Periferic", de Bogdan George Apetri. Printre altele, Marian Crisan a povestit pentru HotNews.ro despre experienta debutului si despre cum s-a inspirat dintr-o stire cu imigranti citita intr-un ziar local.
Reporter: Prin ce te-a impresionat stirea din acel ziar astfel incat sa vrei sa faci un film plecand de la ea?
Marian Crisan: Sunt imagini cu care ramai fara sa vrei, citind o stire, calatorind, discutand cu cineva in tren... In 2007, de Craciun, eram acasa la Salonta. Imi place sa citesc presa locala cand sunt acolo. Pe un colt de pagina de ziar era o stire scurta despre niste emigranti ilegali prinsi intr-un canal inghetat, langa Bors.
Eu eram in casa, la caldura, si oamenii aia erau pierduti pe un camp departe de casa. Pornind de la acea impresie, am inceput sa scriu un scenariu despre relatia dintre un om pierdut in drumul lui spre Occident si un localnic din Salonta. A fost ca un exercitiu recrearea unei realitati a locului, a zonei de frontiera in care se afla Salonta.
Reporter: Salonta e, sa zic asa, Vasluiul tau? Ce e asa de special acolo?
Marian Crisan: Salonta e un oras ca oricare altul din Romania. Nimic special. Daca te plimbi acolo pe strazi ai senzatia ca nimic nu se intampla sau ca nimic nu se va intampla acolo. Dar ca orice loc, are si Salonta povestile lui.
Din alt punct de vedere urmaresc sa gasesc locuri, spatii care sa serveasca o anumita structura dramatica. Pentru "Morgen" au fost campurile, casele parasite de acolo, drumurile, frontiera.
Reporter: Care au fost dificultatile pe care le-ai avut cu productia, sau a