Lucian Azoiţei, directorul general al Pazo
Grupul Pazo, specializat în distribuţia de obiecte sanitare şi plăci ceramice, a fost nevoit să-şi schimbe anul trecut strategia de vânzări şi să se orienteze către segmentul de lux, după ce clasa medie nu a mai investit în amenajarea interioară a unei locuinţe.
Pazo a înregistrat anul trecut la nivel de grup o cifră de afaceri de 9 mil. euro, în scădere cu 22% faţă de 2008, iar pentru anul acesta trendul de reducere a businessului se va menţine.
"Piaţa de plăci ceramice nu mai are niciun viitor şi nu cred că în anii următori va mai fi ce a fost. Lupta se va da între plăcile ceramice aduse din China şi produsele de lux, pentru că segmentul de mijloc a murit. Clasa medie, chiar dacă are bani, nu mai cheltuie", spune Lucian Azoiţei, directorul general al Pazo, una dintre primele companii care a importat plăci ceramice pe piaţa locală.
Azoiţei deţine grupul Pazo, înfiinţat în 2002, împreună cu omul de afaceri Cosmin Păun.
Pazo Grup, care distribuie plăci ceramice marca italiană Marazzi, are filiale la Timişoara, Cluj şi Braşov şi controlează companiile Hidrotek International (reprezentantul Jacuzzi în România) şi Terraform (specializată în servicii de montaj pardoseli).
Vânzările de plăci ceramice, o piaţă care a ajuns anul trecut la 150 mil. euro, în scădere cu 35%, mai sunt susţinute în prezent doar de lucrările de renovare şi proiectele de construcţii de hipermarketuri. Consumul de gresie şi faianţă a înregistrat creşteri spectaculoase până în 2008, cuprinse între 15-30%, însă chiar şi aşa consumul mediu pe cap de locuitor este unul dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.
"Nu mai sunt proiecte noi imobiliare începute, însă au fost reluate cele îngheţate. Singurul segment care a mai rămas activ a fost cel de retail, în timp ce renovările au salvat sectorul rezidenţial afl