Opel Ampera ar urma să fie lansată la primăvară, iar Renault Fluence Z.E. - până la sfârşitul anului viitor.
Maşinile electrice de serie se apropie, iar primele exemplare care vor apărea pe piaţa europeană nu mai au nimic de-a face cu vehiculele grele, lente şi mult prea scumpe de până acum. Încă le considerăm apariţii demne de un film SF, însă situaţia se va schimba destul de repede în următorul deceniu, începând chiar de anul viitor.
Se estimează că până în 2020 vehiculele electrice vor reprezenta circa 8-10% din întreaga piaţă auto europeană, iar germanii vor să aibă pe străzi un milion de maşini electrice până la sfârşitul deceniului. Faţa transportului auto individual va fi astfel schimbată pentru totdeauna.
De cinci ori mai ieftin decât benzina
Deşi condusul unei maşini electrice nu rezolvă problema surselor de energie, are marele avantaj că reduce masiv emisiile de noxe, CO2 şi zgomot în interiorul oraşelor. Lucrurile nu sunt însă foarte simple, căci, deşi maşinile se vor putea încărca de la o priză obişnuită, ele vor necesita o infrastructură pe măsură. Staţiile de carburant şi parcările clădirilor comerciale şi de birouri ar urma să fie dotate cu prize, dar şi cu zone de schimbare rapidă a bateriilor - cea mai simplă modalitate de a „realimenta" maşina. Mufele, tehnologiile şi tarifele de încărcare trebuie standardizate, iar organismele europene lucrează acum la asta. Printre neajunsuri se numără autonomia mică, lipsa de putere şi greutatea mai mare a maşinii cauzată de bateriile incomode. În plus, preţurile pot părea încă mari, deşi proprietarii vor realiza o economie de circa 2.000 de euro pe an, costul unui kilometru parcurs cu maşinile electrice fiind de cinci ori mai mic decât în cazul unui autovehicul de putere similară pe benzină. Piaţa abia se naşte: în SUA există deja Chevrolet Volt, în Japonia este Nissan Leaf, iar Europa