„Şi a văzut asina pe înger", romanul de debut al lui Nick Cave, preia teme şi personaje din cântecele sale, spunând povestea unui mut care locuieşte într-un orăşel de sectanţi demenţi, conduşi de un fost puşcăriaş.
Leonard Cohen nu este singura figură-cult a underground-ului muzical care şi-a încercat norocul în literatură; Nick Cave îl urmează îndeaproape. În „Frumoşii învinşi" şi „Joaca preferată" ale lui Cohen, melancolia grea din melodii se simte mai puţin; e drept că „Frumoşii învinşi" a fost scris în tinereţea hippiotă a cântăreţului - spre deosebire de Nick Cave, care şi-a scris cele două romane după ce şi-a construit universul artistic.
Crow Jane migrează din cântec în roman
„Şi a văzut asina pe înger", romanul de debut din 1989, pune în scenă acelaşi univers apăsător şi gotic din muzică - mai mult decât atât, în „Şi a văzut asina pe înger" cititorii vor avea surpriza să descopere personaje din melodii migrând în roman, cum ar fi Crow Jane, un personaj dintr-unul din cele mai violente cântece ale lui (cu titlu omonim), inserat în roman ca femeia diavol care dă naştere nefericitului personaj principal, Euchrid Crow. Romanul este înţesat de referinţe biblice, dar mesajul său ambiguu este totuşi unul antireligios, Ukolore, satul ploios şi întunecat în care care creşte eroul, este plin de bigoţi demenţi, aparţinând unei secte stranii; credinţa creştină pare a se hrăni din aceeaşi forţă malefică misterioasă care planează asupra satului.
De ce dublul sens al cuvântului „ass" face titlul intraductibil în româneşte
Romanul este o cronică poetică a treizeci de ani derulaţi într‑un sat din sud, Ukolore, relatată prin ochii lui Euchrid Crow, un mut din naştere, devenit un paria al comunităţii. Acesta îşi spune povestea într-un limbaj extrem de personal (plastic redat de traducătoarea Alexandra Coliban), un melanj poetic alcătuit din cuvint