În primul semestru al anului în curs, reprezentanții Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) SA spun că a fost înregistrată o scădere a traficului de 10%.
10%. Ei spun că principalul motiv ar fi temperaturile sub zero grade întâmpinate în lunile ianuarie-februarie şi ploile abundente din lunile iunie-iulie când s-au înregistrat niveluri ridicate ale Dunării.
Cu toate acestea, nu sunt motive de îngrijorare pentru că pierderile vor fi recuperate ca urmare a creşterii traficului din luna iulie, când graficul a fost depășit cu 500.000 de tone capacitate, recuperarea fiind în procent de 40%.
„O caracteristică a traficului în primul semestru al anului 2010 este revenirea transportului intern de marfă care, faţă de anul 2009, în aceeaşi perioadă, a crescut cu 36%“, a declarat Andreea Spătaru, purtătorul de cuvânt al CNACN.
Debitul crescut al apelor, un avantaj
Nivelul crescut al Dunării din ultimele luni a permis încărcarea navelor cu marfă peste media obişnuită. „Ca un avantaj al nivelurilor crescute s-a înregistrat şi o economie de energie electrică de 67% faţă de programul lunii iunie, având în vedere că nivelul Dunării a fost peste nivelul apei din canal cu aproximativ 3 metri şi astfel s-a preluat apă în regim gravitaţional prin Staţia de Pompare Complexă în volum de 263 de milioane de metri cubi, pentru producerea de energie electrică la ecluza Agigea“, a mai spus Andreea Spătar.
Un alt factor care a contribuit la evoluţia pozitivă a traficului este intensificarea tranzitului de minereuri şi cărbuni pentru intern şi extern, cât şi creşterea exporturilor de cereale, în special porumb din Serbia şi Ungaria, dar şi a importului de bauxită pentru combinatul de la Tulcea.
În ansamblu, traficul din 2010 pe canalele navigabile este mai mare cu 3% decât în aceeași perioadă a anului 2009.