"Aveţi vinuri foarte bune. Şi nu o spun ca să fiu prietenos. Este un fapt", spune un american care tocmai a terminat o degustare de vin la Pivniţele Rhein din Azuga, acesta fiind punctul terminus al unei croaziere începute în urmă cu 28 de zile în vestul Europei şi pentru care a plătit împreună cu soţia sa 25.000 de dolari.
El este unul dintre cei peste 10.000 de turişti care anual vin pentru degustări sau pentru o lecţie despre vin la Azuga, unde producătorul Halewood fabrică vin spumant după o reţetă veche de mai bine de o sută de ani. Turismul viticol, care în state precum Franţa sau chiar în SUA (California) atrage zeci de milioane de vizitatori anual, în România este slab dezvoltat, dar producătorii încearcă cum pot să aducă turiştii în podgorii. Şi ar avea ce să le arate: în România sunt cultivate aproape 200.000 de hectare cu viţă-de-vie, ceea ce ne clasează pe locul cinci la nivelul Europei după suprafaţa cultivată.
Michele, 57 de ani, o asistentă din Arizona, aflată şi ea la finalul călătoriei, este încântată de pivniţele pe care tocmai le-a vizitat şi spune că îi este cunoscut procedeul de fabricaţie al vinurilor, similar cu cele din cramele franceze. S-ar întoarce dacă ar avea ocazia şi nu s-ar da înapoi dacă ar fi să vadă iar Castelul Peleş, dar şi Palatul Parlamentului, pe care îl aseamănă cu Versailles francezilor. Cât despre vin, spune că este la fel cu cel pe care l-a avut la propria nuntă, adică extraordinar.
Americani, dar şi turişti din Canada, Australia, Noua Zeelandă, Coreea sau Japonia au încercat vinurile autohtone, însă după cum afirmă Natalia Gavrilescu, ghidul unui grup de peste 30 de turişti, numărul lor a început să scadă în ultimii ani "de când cu criza". Ea însoţeşte grupul în vizita la Pivniţele Rhein din Azuga, domeniu care se întinde pe o suprafaţă de două hectare, situat chiar lângă fosta fabrică de bere.