Circa 60% dintre angajaţii clujeni „testaţi“ nu zâmbesc, nu ştiu să salute clienţii din proprie iniţiativă şi nu se uită în ochii celor cu care vorbesc. O firmă clujeană a făcut mai multe studii comandate de diferite firme, pentru a afla, incognito, cum se comportă angajaţii acestora, în anumite situaţii.
Societăţile comerciale din România au început să înţeleagă necesitatea şi să apeleze la firmele de “mystery shopping” (cumpărături misterioase) ca să afle mai multe despre comportamentul angajaţilor lor, dacă aceştia respectă anumite reguli sau dacă, pur şi simplu, sunt amabili cu clienţii lor. “Totul porneşte de la proceduri. Dacă unui angajat nu i se dă un document scris în care să i se ceară clar anumite lucruri, iar apoi chiar să fie controlat dacă le respectă, angajatorul nu trebuie să se aştepte ca acele proceduri să fie respectate”, a declarat Rada Sonea, managerul singurei firme de mystery shopping din Cluj.
Potrivit acesteia, firmele serioase ar trebui să includă aceste teste ale angajaţilor într-o strategie întreagă care duce, în cele mai multe cazuri, la creşterea vânzărilor sau a producţiei. “La început, foarte puţine firme româneşti foloseau acest instrument de control, pe ideea că
Atitudine, zâmbet, ţinută
În Cluj, mai multe firme din domenii total diferite au apelat la “cumpărători misterioşi”, pentru a vedea dacă angajaţii lor îşi fac treaba ca la carte. Acestea sunt din domeniul asigurărilor, diferite bănci, societăţi de închirieri de maşini, de telecomunicaţii, dealeri auto şi clinici particulare. “La noi, verificăm încă lucruri de bază, cum ar fi modul în care se îmbracă angajaţii, abordarea – dacă salută, dacă zâmbesc, dacă au contact vizual cu clientul, cu