Cu vreo zece ani în urmă, la o casă de licitaţii s-a vândut un tablou semnat Mutzner ca fiind original. Atunci, nicio umbră de îndoială că pictura aparţinea cunoscutului pictor, experţii casei de licitaţii au aceeptat şi garantat lucrarea, publicul prezent la şedinţa publică nu a contestat-o. .. Era un fragment de pădure străpuns de razele soarelui... Peste ani, la o expoziţie dedicată colecţionarilor lui Mutzner, cumpărătorul a vrut să îşi expună pictura. Şi, dintr-o dată, aflat în faţa a nenumărate lucrări ale lui Mutzner, a constatat că lucrarea pe care o avea nu semăna cu nimic din ce mai era expus. Şocant! Casa de licitaţii, conform regulamentului, nu mai putea primi înapoi piesa. În faţa evidenţei, a acceptat că era vorba de un fals...
De la această tranzacţie nefericită, casele de licitaţii sunt mult mai atente la achiziţiile dubioase, îndoielnice, cu provenienţă incertă. În cazul unui desen Iser, care reprezenta un mare actor român, a contat reacţia publicului. Lucrarea a fost trecută în catalogul licitaţiei, dar în zilele care au precedat licitaţia, un colecţionar a prezentat o lucrare asemănătoare şi cu provenienţă garantată. Pentru a evita orice probleme, piesa a fost retrasă de la vânzare.
Ressu a fost şi el subiect de acuzaţii de fals. La Goldart a fost prezentat "Nud culcat", o lucrare interesantă a pictorului. Un muzeograf grăbit citat de presă a declarat că, deşi nu a văzut piesa din licitaţie, ar fi vorba de un fals, doar pentru că un ulei cu nume identic se află şi într-o colecţie particulară. Licitaţia a fost ratată, "Nudul culcat" nu a primit nicio ofertă, iar situaţia a încins spiritele. Poate că problema ar fi trebuit să ajungă la tribunal, pentru că eticheta eronată pusă respectivei picturi nu poate fi anulată definitiv prea uşor.
Au fost discuţii serioase şi în legătură cu un "Car cu boi" al lui Grigorescu. Lucrarea s-a