Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a finalizat strategia de privatizare a CFR Marfă şi va scoate la vânzare în 2011 întregul pachet de acţiuni printr-o licitaţie cu strigare.
Decizia vine în contextul în care compania a fost administrată ineficient în ultimii trei ani şi a fost vlăguită de managerii care au condus-o în această perioadă. Mulţi dintre directorii CFR Marfă au preferat să plece la competitorii privaţi şi nu au reuşit să oprească declinul companiei, care a pierdut cotă de piaţă şi contracte importante.
Pe de altă parte, transportul feroviar de marfă este văzut de majoritatea statelor ca o activitate strategică, prin care un guvern poate să sprijine sau să controleze un anumit sector din industrie, în funcţie de necesităţi. De aceea, ţări precum Germania sau Austria deţin controlul operatorilor de transport de marfă DB Schenker (parte a Deutsche Bahn) şi Rail Cargo (parte a grupului OBB), care au căutat în ultimii ani să se extindă în regiune.
În schimb, competitorii privaţi au înregistrat creşteri puternice ale businessului şi au rămas profitabili şi în 2009, în ciuda crizei economice. Specialiştii din industria feroviară susţin că va fi foarte dificil de vândut CFR Marfă anul viitor, mai ales la preţul de un miliard de euro, din cauza problemelor cu care se confruntă compania şi a majorării de tarife pe care vrea să o facă MTI.
"Privatizarea CFR Marfă nu cred că va avea loc în 2011, mai ales în contextul în care Guvernul vrea să mărească tarifele companiei şi taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Compania va avea astfel preţuri mai mari, care nu vor mai fi atractive pentru potenţialii cumpărători şi ar putea conduce la scăderea cotei de piaţă", susţine Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare din România (AIFR), care reprezintă interesele a 20 de companii, cu afaceri anuale de ci