Manuel Pelmuş şi Florin Flueraş au dus „Istoria Dansului Românesc" la renumitul festival de dans ImPulsTanz din Austria fără să-i anunţe pe organizatori. Au fost daţi afară de pe scenă, dar iniţiativa a fost aplaudată de cel mai prestigios critic de dans al Austriei.
Pe 28 iulie, la Teatrul Odeon din Viena, în cadrul celui mai cunoscut eveniment de dans din Europa, ImPulsTanz, la finalul spectacolului creat de Anne Teresa De Keersmaeker „En attendant", performerii români Manuel Pelmuş şi Florin Flueraş s-au urcat pe scenă, fără să-şi anunţe dinainte prezenţa, şi au cerut câteva minute ca să-şi poată prezenta proiectul „Istoria Dansului Românesc". Atitudinea lor a fost taxată drastic de către organizatori, care i-au împins de pe scenă.
„Am vrut să facemvizibile relaţiile de putere existente pe piaţa internaţională"
Care a fost miza acestei descinderi?
„Istoria Dansului Românesc" este un proiect pe termen lung, care îşi propune, pe lângă recuperare şi documentare, să performeze şi să funcţioneze în cadrul unui concept. Istoria performează acum şi scrie Istoria, în acelaşi timp fiind conştientă de implicaţiile socio-politice ale unui astfel de demers. Am hotărât să intervenim la Viena tocmai pentru că am vrut să facem vizibile anumite condiţii şi relaţii de putere existente pe piaţa internaţională. În acelaşi timp am vrut sa rămânem jucăuşi şi să ne jucăm cu noţiunea de istorie, aşa cum am mai făcut-o: performând-o, mai curând, decât prin a scrie sau a afirma nu ştiu ce poziţie, victimizându-ne.
Aţi ales ImPulsTanz pentru că reprezintă un pol de dominare, un festival care mai degrabă confirmă decât riscă?
Am ales ImPulsTanz pentru că este cel mai mare festival de dans din Europa. Am ales spectacolul companiei Rosas pentru că reprezintă un fel de canon par excellance al dansului vest-european şi pentru că am do